Press "Enter" to skip to content

Trends in de detailhandel – mei 2018

In dit artikel belichten we de belangrijkste trends in de Nederlandse detailhandel. Zoals wel vaker kijken we terug op de afgelopen 10 jaar. Welke branches doen het goed en welke winkels zullen we binnenkort moeten missen? Waarover valt iets smeuïgs te melden? Lees het hier!

Juweliers
Het aantal overvallen op juweliers nam de eerste jaren in onze trendperiode toe, daarna weer af. Het aantal juweliers nam af met zo’n 19%. Ten eerste vanwege de overvallen, die zijn gewoon echt niet bevorderlijk voor het animo. Later vanwege concurrentie door webwinkels.

Winkels in computers en software
We kopen net zo lief onze computer online. En dus nam dit aantal winkels flink af. Van 1600 naar 975, om precies te zijn. Stel echter dat we onze eerste computer aanschaffen, dan is een winkel onontbeerlijk. Eventueel kan men ook bij een vriend, kennis of familielid met computer een kijkje nemen natuurlijk. Maar even voelen of het toetsenbord lekker tikt: dat zou eigenlijk iedereen eerst moeten doen.

Boekenwinkels
Kennis is macht, dus pak eens een boek! Helaas, uitgelezen het aantal boekenwinkels daalde van 920 naar 705. De concurrentie vanaf het internet is trouwens ook bij een magazine als De Sandaal voelbaar.

Markthandel in voedingsmiddelen
Dit aantal marktkramen nam toe met maar liefst 32%. Kortom, op de markt is uw gulden nog steeds een daalder waard en is het eten vaak vers. Textiel kocht men toch liever online dan op de markt: daar een afname van 20% – een proces dat bekendstaat als ‘uit de kraam gaan’ of kortweg ‘uitkramen’.

Winkels in kleding
Vergis je niet, dit aantal is en was groot; in 2017 nog steeds meer dan 15000 winkels. Dan nog – het klinkt ernstig te horen dat de afgelopen 10 jaar, elk jaar gemiddeld 268 kledingwinkels de deuren sloten. Uiteraard was er sprake van een enorme hausse in de webwinkelhoek. De Zalando’s en Wehkampen onder ons hebben een waanzinnig marktaandeel veroverd. De afgelopen 5 jaar nam het aantal webkledingwinkels élk jaar gemiddeld toe met 986 winkels. Dat is 2,7 winkels per dag erbij. Zie je het voor je? Onze tip: een groot aantal winkels is onbetrouwbaar – sowieso webwinkels maar vooral de sites die mode verkopen. Dus weet waar je koopt!

Kledingwinkels 2008-2017 (bron: CBS)

Slagers en poeliers
Goed nieuws voor de dieren onder ons: het aantal slagers en poeliers nam af met zo’n 15% de afgelopen 10 jaar. Het aantal vegetarische slagers nam juist toe, al zijn de exacte cijfers hiervan ons niet bekend.

Slijterijen en winkels in tabaksproducten
Deze categorieën bespreken we samen om de aandacht voor drugs enigszins te beperken. Een afname van zo’n 7% hier. We zoeken minder schadelijke vormen van escapisme en bezinning – van marihuana tot mindfulness. Een compliment aan de gemiddelde Nederlander is hier op z’n plaats.

Supermarkten
We denken vaak met z’n allen: er is veel sprake van schaalvergroting, Jumbo en Ahold kopen alles op. Het aantal supers moet toch haast wel dalen?! Integendeel. De afgelopen tien jaar steeg het aantal supermarkten met een kleine 200; naar 6000 in 2017. Zou het stijgende inwoneraantal van Nederland hiermee te maken hebben? En dan misschien ook een aantal specifieke ‘Nederlanders’? Zeg het maar.

Supermarkten 2008-2017 (bron: CBS)

Winkels in brood, banket, zoetwaren
Het aantal fluctueert licht; van een duidelijke stijging of daling is geen sprake. Dat vinden we zelf prettig, want wat is er nu lekkerder dan een vers broodje van een warme bakker? Of een handgedraaide bonbon? Geniet ervan!

Tankstations
Afgezien van een klein dipje steeg het aantal tankstations gemiddeld met zo’n 41 per jaar. Daarmee kwam in 2017 het aantal uit op 2790. We zien ondanks de wereldwijde kritiek op het gebruik van fossiele brandstoffen dus toch een toename. Ook zien we geen vlucht naar het internet, althans bij het CBS zijn nog nul webtankstations aangemeld.

Tankstations 2008-2017 (bron: CBS)

Viswinkels
Raar maar waar: ondanks het feit dat de oceanen uit steeds meer plastic en steeds minder vis bestaan, is het aantal viswinkels toch met bijna 23% toegenomen de afgelopen 10 jaar. Het waren vorig jaar 875 stuks schoon aan de haak.

Winkels in audio- en video-opnamen
Het gaat slecht met de klassieke CD- en LP-winkels, laat staan de videohandelaren. Deze branche vertoont een vreselijke daling en op basis hiervan zouden we aanraden zelf géén nieuwe CD-winkel meer te openen. Van 770 stuks in 2008 gingen we naar slechts 240 vestigingen in 2017. Een waanzinnige afname van zo’n 69%. Dalen we door in het tempo van de lineaire trendlijn, dan kunnen we verwachten dat in 2020 de allerlaatste CD-winkel de deuren sluit. Zo hard zal het echter niet gaan, omdat in de grafiek een zekere ondergrens bereikt lijkt te zijn de afgelopen paar jaren: langspeelplaatfanaten zullen er altijd blijven.

Audio- en videowinkels 2008-2017 (bron: CBS)

Winkels in vrijetijdsartikelen
Ondanks dat het aantal klachten over een gebrek aan vrije tijd bevolkingsbreed is toegenomen, zijn de vrijetijdsartikelenwinkelaantallen de meest constante factor van alle branches door het CBS gerapporteerd. Dit aantal vertoonde een afname van 0,2% de afgelopen 10 jaar. De tijd om deze artikelen te consumeren werd minder, maar het aantal artikelen per vrije tijd nam toe. Concreet bijvoorbeeld: stel dat onze vrije tijd gehalveerd is, dan spelen we nu niet meer één uur met een voetbal en één uur met een vlieger, maar een halfuur met een voetbal en een halfuur met een vlieger. In feite hebben we het dus ook drukker gekregen tijdens onze vrije tijd.

Speelgoedwinkels
Kinderen spelen steeds meer met tablets en telefoons en steeds minder met het klassieke speelgoed. Dit wordt bovendien steeds vaker online en op Marktplaats gekocht. Dit verklaart een afname van bijna 22% de laatste tien jaar. Deze gang van zaken scheelt bovendien een hoop afval uit China. Goed werk, kinderen, het is tenslotte jullie eigen toekomst!

Winkels in parfums en cosmetica
Met name vrouwen mogen wat ons betreft lekker ruiken. Ze hebben dit begrepen, want het aantal winkels in deze hoek nam toe met bijna 23%. Heerlijk!

Winkels overige huishoudartikelen
Dergelijke ‘restposten’ doen altijd wenkbrauwen fronsen. Waar moeten we aan denken? Wij denken met name aan de erotische branche. Afname: bijna 6,5%. Uiteraard is het veel minder gênant om deze zaken online te bestellen en te laten bezorgen in een ‘neutraal witte verpakking’. Waar deze branche in het CBS moet worden ondergebracht in de online wereld, is ons onduidelijk. Wel is helder dat alle kanshebbers op het internet een enorme toename laten zien: huis- en tuinartikelen +22%, vrijetijdsartikelen +62%, overige non-food +41%. Kortom: sex sells, nog steeds.

Postorderbedrijven en webwinkels
Natuurlijk zou deze groep uitgesplitst moeten worden om er meer zinnigs over te kunnen zeggen. De hoeveelheden zijn echter onvoorstelbaar, dus ga er even rustig voor zitten. Tien jaar geleden hadden we het over een schamel aantal van iets meer dan 8000 webwinkels. Anno 2017 waren het er een dikke 34.000 – een groei van 324% in aantal winkels. Dat is, de afgelopen 10 jaar, gemiddeld meer dan 8 winkels per dag erbij. En dat is alleen nog maar het Nederlandse segment. Uiteraard kwamen er daarnaast nog eens duizenden webwinkels vanuit het buitenland ons kikkerlandje binnen via de kabel. Dat geeft te denken, vooral over de monstrueuze toename van keuzestress.

Webwinkels 2008-2017 (bron: CBS)

 

Dat was het alweer. Tot de volgende trend!

Alle cijfers: afkomstig uit het CBS, geraadpleegd mei 2018. Stijgingen en dalingen in de tekst zijn eenvoudig gebaseerd op het verschil tussen het eerste en laatste jaar. Trends in de grafieken geven een beter beeld hiervan.

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.