Pizzaketen New York Pizza maakt een eind aan een grote bron van frustratie onder klanten. Het bedrijf bood woekeraars jarenlang een marktplaats met de doorverkoopwebsite TweedeHappie, maar stopt nu met dit platform.
New York Pizza heeft begrip voor de jarenlange ergernis over bijvoorbeeld de situatie waarin ‘een bij ons uitverkochte maar nogmaals aangeboden pizza quattro formaggi voor 50 euro wordt doorverkocht via onze dochteronderneming’.
Het bedrijf kondigt aan per direct te stoppen met de verkoop van Italiaanse gerechten op TweedeHappie. De pizzaketen stelt dat binnenkort boodschappen via de eigen winkels of website alleen kunnen worden doorverkocht voor de originele prijs, plus servicetoeslag.
“Het is tijd voor verandering”, zegt een woordvoerder. Of de klachten van klanten daarvoor doorslaggevend waren, is de vraag. Al sinds New York Pizza de doorverkoopsite startte, is er kritiek dat de reguliere pizzaklant ook verdient aan doorverkoop. Die kritiek vindt ineens gehoor, nu in Moldavië en Kazachstan wetten zijn aangenomen die doorverkoop aan banden moeten leggen en de Belgische consumentenwaakhond bezig is met een onderzoek naar de handelspraktijken van doorverkopers.
Ook in Nederland is doorverkoop van pizza’s al lange tijd een heikel punt. Een wet die woekerprijzen moest tegengaan lag sinds 2008 op de tekentafel en strandde vorig jaar in de Eerste Kamer, omdat een meerderheid daar nog steeds het geloof in de ‘onzichtbare hand van de vrije markt’ propageert. Dat het hier in feite om een tweedehands markt gaat, is blijkbaar niet van belang.
Overigens heeft New York Pizza zelf altijd gezegd dat het met de overname van de tweedehandsplatforms de klant juist wilde beschermen tegen pizza’s van minderwaardige kwaliteit.
Critici vermoeden dat TweedeHappie prijzen manipuleerde door bijvoorbeeld pizza’s achter te houden en met het stempeltje ’tweedehands’ door te verkopen, maar dat is nooit bewezen.
Wees de eerste om reactie te geven