De Nederlandse Aardolie Maatschappij ligt regelmatig onder vuur over het veroorzaken en zeer matig afhandelen van aardbevingsschade. Naast alle public relations, marketing en openbaarmaking van cijfers over gaswinning en aardbevingen, toont de NAM wederom begrip door aanpassing van een inlichtingenbord bij haar hoofdgebouw te Assen.
Voor informatie over aardbevingen kun je serieus best bij de NAM terecht. Transparantie getuigt immers van eerlijkheid over ‘wat de NAM óók doet’. De kritiek op de afhandeling van schade en zelfs actieve tegenwerking daarbij blijft echter bestaan. De NAM is ‘uit de schadeafhandeling gehaald‘, wat echter door menigeen alweer wordt betwist. Het blijft lastig.
Voor eigen medewerkers zorgt de NAM zeer goed. Salarissen zijn riant en de bedrijfsregels zijn bekend om hun strengheid. Dit om incidenten te voorkomen, natuurlijk. Zo is het binnen de NAM-huisvesting verplicht om de leuning van een trap beet te hebben tijdens het traplopen. Hoe schril dit voorbeeld in contrast staat met de zorg voor de wingewesten, zullen sommigen als stuitend betitelen.
Voor het hoofdgebouw van de NAM in Assen staat een inlichtingenbord dat automobilisten te zien krijgen, als ze aankomen. Het bord toonde bijvoorbeeld het aantal dagen dat de NAM geen ongevallen heeft veroorzaakt. Interessant natuurlijk. NAM-medewerkers die hierlangs rijden zien: “34 dagen al geen incident! Onze bedrijfsprocessen zijn veilig! Laat ik ook vandaag weer veilig en bewust mijn best doen!”
In Groningen denkt men anders over deze cijfers, moet de kersverse directeur van de NAM, Johan Atema, hebben gedacht. Want sinds enkele dagen is de tekst op het bord gewijzigd. We mogen dit interpreteren als een volgende ‘handreiking naar het wingewest’. De foto hieronder toont de nieuwe teksten.
Kirsten Smit, communicatiedeskundige van de NAM licht toe: “Als je erover nadenkt snap ik dat het bord wrevel kan veroorzaken. Vandaar dat we het hebben aangepast. Ook in de wingewesten treden incidenten op; niet alleen binnen het bedrijf.
Die hebben alles met de aardbevingen te maken. Vandaar dat we met het eerste cijfer laten zien hoe lang geen schade is aangericht. Dit cijfer is voorlopig nul. Alle schade moet eerst afgehandeld zijn.
Het tweede cijfer toont hoe lang het geleden is dat we een aardbeving hebben veroorzaakt. Deze cijfers zijn rechtstreeks van het KNMI afkomstig en worden automatisch actueel gehouden. Op die manier willen we laten zien dat we deze informatie neutraal en objectief verspreiden.
We hopen dat onze medewerkers, als ze langsrijden, hun werkdag beginnen met een oprecht gevoel van verantwoordelijkheid voor doen en laten, binnen en buiten onze muren.”
Wees de eerste om reactie te geven