Nederland is formeel een land van gelijke kansen voor iedereen. En daar wringt ‘m de schoen. Deze werd eerder dit jaar verwachtingsvol door het volk gezet en namens de Sint al gisteren gevuld door omroep NTR. Eenmaal uitgepakt bleek het cadeau een boodschap te bevatten die zei: ‘De Sint zal dit jaar zijn intocht houden met uitsluitend roet(veeg)pieten‘. De Sandaal verzamelde enige reacties van naaste en minder naaste betrokkenen.
Tjeerd Biemold, schminkproducent in Opheusden: “Hopelijk blijft de kleurlijn nu een fiks aantal jaren consistent, want op den duur weet ik niet meer waarin we nu moeten investeren. Dat kan ons zomaar de kop kosten. Eerst was het alleen maar zwart, heel veel ook. Toen kwamen alle kleuren van de regenboog erbij en nu lijkt het opeens een beetje zwart te worden.”
Quinsy Gario, kunstenaar achter de beweging ‘Zwarte Piet is Racisme’: “We zijn blij met deze ontwikkeling. Na het jarenlang schoppen tegen het symbool, kunnen we ons nu bezighouden met het échte racisme, de échte slavernij, die nog gewoon bestaan. Een adelaar vangt immers geen vliegen. We beginnen met de slavernij en kinderarbeid in China: veel sinterklaascadeautjes worden namelijk voor én door kinderen gemaakt. Of in elk geval onder erbarmelijke omstandigheden.”
Pieta Dekker, huisvrouw te Woensel: “Al die jaren heeft men het over mogelijk racistische elementen. En al die jaren viel het niemand op dat de Sint slechts mannen inhuurt. Piet, Piet en Piet. Als Pieta of eventueel Pieternella kom je er niet tussen, die worden keihard afgewezen. Het wérkelijke seksime is monsterlijk veel groter dan het mógelijke racisme. En iedereen zwijgt. Over adelaars en vliegen gesproken, Quinsy!”
Sunny Bergman, publiciste te Amsterdam: “Ik ging met een zwarte piet naar een park in Londen. Voorbijgangers spraken daar schande van en zo toonde ik aan dat Zwarte Piet dom, racistisch en achterhaald is. Conceptueel klopte de test natuurlijk niet. Want het concept luidt: een persoon uit land/cultuur A komt terecht in land/cultuur B en stoort zich aan een cultureel onderdeel van B, zonder de achtergronden te kennen. Ik deed het precies andersom, maar niemand had het door. En nu zitten we met roetveegpieten. Ach ja.”
Friedrich Neumann, joodse Duitser en kind van WO2-overlevenden, op vakantie in India: “In een témpel nota bene stikte het van de swastika‘s. Moord en brand wilde ik wel schreeuwen, liefst had ik dat men deze weerzinwekkende symbolen zou vernietigen en verbieden. Gelukkig verdiepte ik me in de achtergronden. Het blijkt dat deze ‘hakenkruisen’ niets met het nazisme van doen hebben, laat staan dat men het nazisme ermee wil verheerlijken of promoten. Dan de kwestie Zwarte Piet: waar hebben we het eigenlijk over?”
Henk de Vries, ontevreden burger te Almere: “Wat mag er eigenlijk nog, wat is echt van ons, trotse Hollanders? Alles pakken ze ons af. We zijn zeker niet blij met dit besluit en dan durf ik wel voor onze hele straat te spreken. Eigenlijk zijn we vrijwel nooit meer echt blij. Zwarte Piet was nog een vrolijk hoogtepunt. Nu moet ik het hebben van m’n flatulentie voor het dagelijkse vermaak.”
Benjamin Poolster, kleuter te Winsum: “Wat is racisme? Wat is slavernij? Wat is discriminatie? Krijg ik nog wel een cadeautje? Waarom lijken die roetpieten zo op buurman Kees en Gertjan? En waar zijn de regenboogpieten?”
Wilbert Vaandrig, dominee te Oostzaan: “Wat mij betreft mag het wel een keer over de sint gaan. Piet is een goedkope afleidingsmanoeuvre, die de focus verlegt naar een beduidend minder urgente zaak. De huidige sint verheerlijkt het rooms-katholieke geloof. Je hoeft geen theoloog te zijn om dat te zien. We weten intussen allemaal wat de stand van zaken is in de roomse kerk. Eén woord: kinderseks.”
Barryl Biekman, voorzitter van Landelijk Platform Slavernijverleden: “Juist nu is nog veel meer de kleding van Piet het probleem. Men hijst ze in oud-Spaanse kloffies omdat Sint Nicolaas zogenaamd uit Spanje komt, wat natuurlijk niet klopt. Dat terzijde: de Spaanse overheersers uit de Tachtigjarige Oorlog die met deze pakjes worden verheerlijkt, hebben hier massamoorden gepleegd. Ze waren schuldig aan slavernij en zwaar misdadige en mensonterende omstandigheden.”
Hans Keesmaat, professioneel academicus te Haarlem: “De discriminatie die ik vooral zie rond het Sinterklaasfeest is die op basis van intelligentie. Intussen heb ik 4 maal gesolliciteerd naar een betrekking als Piet, maar steeds bleek ik te hoog opgeleid. Of dat de echte reden was weet ik niet eens. Ik onttrok me niet aan de indruk dat men jonge, atletische, niet al te slimme mannen zocht, onder het mom: snel het dak op tegen een aantrekkelijk salaris. Al zal dat aantrekkelijke dan slaan op het geringe bedrag dat de Sint kwijt is aan z’n werknemers.”
Diana Pietersen, gezelschapsdame te Voorburg: “Het woord ‘Roetpieten’ doet me vooral denken aan Roeptieten. Ik heb daar direct een onprettig beeld bij. Of Poetrieten. Heb ik niet meteen een beeld bij. Misschien zelfs aan Roeptoeter, als ik een paar wijntjes op heb. Het bekt niet lekker, het breekt de tong. Hadden ze een marketingspecialist naar moeten laten kijken.”
Frank Agterberg, voorzitter van de Dutch Heat Pump Association: “Roet is niet meer van deze tijd. Roetpieten geven kinderen een totaal verkeerd voorbeeld. Als voorzitter van de brancheorganisatie voor warmtepompen ben ik tegen houtkachels, die met hun roetuitstoot een zeer slechte invloed uitoefenen op onze gezondheid. Schoentjes kunnen gezet worden bij de warmtepomp en ook cadeautjes kunnen daar prima door Sint of Piet gedeponeerd worden.”
Shervin Nekuee, socioloog van Iraanse afkomst: “Nederland zou blij moeten zijn deze dagen. Sinterklaas is in het land, het enige echte blijmoedige sprookjesmoment dat over is in deze gedemystificeerde tijd. Maar ik zie vooral woede, aan alle kanten. Behalve bij de kinderen, die zijn nog blij en onbesmet.”
Harrie Niemandsverdriet, schoorsteenveger te Berlicum: “We zij helemaal niet blij en nu nog besmet ook. We worden als schoorsteenvegers opeens als dommige karikaturen neergezet. Schoothondjes van vunzige rooms-katholieke baardmannen. Ben vandaag tijdens m’n werk al uitgescholden voor ‘mijterbijter’ en ‘roetlul’. En dat al na één dag!”
James Kwandulu, import-Nederlander van Afrikaanse afkomst: “Liever zeg ik niet uit welk land ik kom, maar laten we het erop houden dat mijn streekgenoten zeer donker gekleurd zijn. Donkerder vind je bijna niet. Ik ben zeer tegen de keuze van de NTR. De Sint neemt ons nóóit aan natuurlijk, terwijl ik hiervoor juist enkele jaren Piet was. Met een paar roetvegen zou mijn Piet-verschijning te verwarrend worden.”
Adolf Hitler, politicus te Berlijn: “Ja hoor, er wordt weer eens verhit gediscussieerd op internet, en als je maar lang genoeg wacht word ik erbij gehaald. Laat mij er gewoon een keer buiten. Een demagoog hoeft niet overal een mening over te hebben. Nee, ook niet over die mijter, met dat ha… eh, katholieke kruis.”
[…] andere bezwaren die bij de roetveegpiet worden genoemd: ten eerste blijkt dat schoorsteenvegers steeds meer last van plagerijen en […]